Muziek

Ik zet af en toe muzikale oefeningen in als dit een aanvullende werking heeft op het tekenen, schilderen en boetseren. Ik speel gitaar, piano, djembé en zing.

Lichaamspercussie

Samen doen we ritmische klap- en stampoefeningen. Dit helpt het kind om los te komen en vanuit een speelse beweging contact te maken. Dit zet ik regelmatig in bij angstige en verlegen kinderen aan het begin van de sessie voor een fijne, luchtige start.

Zang

Vrij zingen heeft een bevrijdende werking. Het geeft ons de ruimte om expressie te geven aan onze gevoelens en onze eigen klank te laten horen. Het is een uitnodiging om zichzelf te laten zien. Samen met het kind zingen wij bekende liedjes of improviseren we vrijuit. Ook laat ik ze hun eigen lied schrijven. Daarbij begeleid ik ze instrumentaal. Het geeft het kind de gelegenheid zijn eigen verhaal en ideeën op muziek te zetten.

Instrumenten

Bij gitaar- en pianomuziek wordt het gevoel aangesproken. De harmonie en samenklanken van akkoorden hebben een harmoniserende werking op het gevoelsgebied. Muziek kan op diverse manieren ingezet worden. Per doel kies ik bijpassende klanken (majeur of mineur, open of meer gesloten, langzame of snelle melodieën). Ook zijn deze instrumenten ideaal om liedjes te begeleiden.
De djembé is een ritmisch, activerend instrument, dat uitnodigt tot dansen en beweging. Ik zet het in om kinderen in beweging te laten komen en emoties te laten uiten (heel hard op de djembé slaan). Het helpt het kind om los te komen en ruimte in te nemen door harde klanken te maken.

Luistertherapie

Ik componeer pianomuziek, afgestemd op de persoon en zijn vraag. Het luisteren naar deze muziek werkt onbewust door en kan emotionele en lichamelijke blokkades in beweging brengen. Het kan ook een activerende of juist ontspannende werking hebben afhankelijk van het doel.