Over mij

Mijn motivatie

Muziek en kunst staan vanaf mijn kindertijd al centraal in mijn leven. Het is een onuitputtelijke bron van inspiratie en creatie die inzicht brengt in mijn innerlijke processen. Het is een hele effectieve manier om kinderen hiermee te ondersteunen. Ik richt me met name op het werken met kinderen omdat een goede basis van groot belang is voor hun verdere ontwikkeling. Hoe vroeger de begeleiding, hoe meer profijt ze er de rest van hun leven van hebben.
Toen ik in contact kwam met de opleiding voor kunstzinnige therapie wist ik meteen dat ik dit wilde doen. Eerst heb ik twee jaar muziektherapie gestudeerd en vervolgens vier jaar beeldende therapie. In februari 2018 ben ik afgestudeerd in de richting beeldend.
Het ene kind kan zich beter uitdrukken in klei, pastelkrijt, verf de ander in muziek. Ik kijk per kind wat het beste aansluit bij de hulpvraag en eigenheid. Ook kunnen verschillende kunstzinnige therapievormen gecombineerd worden en elkaar aanvullen.
Mijn doel is om kinderen te  begeleiden in het verkrijgen van een gezond zelfbeeld en een gevoel van eigenwaarde zodat ze zich kunnen ontplooien tot gezonde volwassenen.

Werkervaring

Ik heb jarenlang vrijwilligerswerk met groepjes kinderen gedaan. In het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden heb ik regelmatig groepen begeleid bij kunstzinnige activiteiten. Daarnaast heb ik in Frankrijk en bij ‘Libertas Leiden’ met kinderen op creatieve wijze gewerkt.
Ook heb ik geregeld verstandelijk en/of lichamelijk beperkte jongeren begeleid bij het ondernemen van creatieve activiteiten, zowel muzikaal als beeldend.

Stages

2015-2016: Stage op de Vrijeschool Mareland, Maresingel 19 te Leiden. Ik heb 13 kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud met uiteenlopende problematieken begeleid (concentratieproblemen, angsten, gepeste kinderen, een laag zelfbeeld, slaapproblemen, hechtingsproblemen en rouw) en schilderles gegeven aan groep 6.

2016-2017: Stage op Auris de Weerklank, Robijnstraat 100 te Leiden. Van september tot en met december heb ik aan kinderen (van 6 tot en met 10 jaar oud) met een intensief onderwijsarrangement cluster 2 kunstzinnige therapie gegeven. Alle kinderen hebben een taal(ontwikkelings)stoornis (TOS) en/of zijn slechthorend. Daarnaast hebben ze problematieken als autisme, ADHD, faalangst, motorische problemen en/of een traumatisch verleden.
Vanaf mei 2018 werk ik op deze school als ZZP’er.